Bohužiaľ, v dnešnej dobe útočí na podnikateľa z každej strany zdanie nedostatku. Už sa takmer s nadšením hovorí o kríze, úpadku, prepúšťaní, zvyšovaní cien a podobne. Je veľmi ľahké tomu podľahnúť a povedať si: „je koniec“. Ale je možné, že koniec podnikania nemusí prísť?
Veľmi ma zaujal pred časom výrok jedného podnikateľa, ktorému sa darilo aj počas veľkej hospodárskej krízy v 30-tych rokoch minulého storočia. Na otázku, v čom vidí svoj úspech aj napriek tomu, že mnoho firiem okolo neho krachovalo, odpovedal: „prepáčte, možno to vyzneje čudne, ale ja som nevedel, že je kríza“.
Verím, že máme stále 2 možnosti: nastaviť sa na úpadok, alebo sa nastaviť na rozvoj a rast. Možno odvážne tvrdenie v dnešnej dobe, ale nie je vari hlavnou úlohou podnikateľa „podnikať“ kroky, ktoré menia zlú situáciu na dobrú? Nie je našou úlohou porozumieť okolnostiam a prispôsobiť sa im, rovnako, ako hľadať spôsoby, ako okolnosti zmeniť vo svoj prospech? Rozhodne, musíme byť rýchli, pretože zmien je veľa. Každý, kto sa iba prizerá, pravdepodobne pocíti úpadok.
Základným heslom dneška je aktivita. Zameranie na produkciu a rozvoj. Pasívny prístup v získavaní zákazníkov už dávno nestačí, zhoršený cashflow je nutné kompenzovať novými tržbami, novými odberateľmi, novým prístupom. Nefunkčné je potrebné nahradiť funkčným.
Čo je dobré na kríze? Neviem, ale núti nás rozmýšľať, inovovať, byť efektívnejšími a lepšími. Buďme otvorení, pretože prichádza obdobie plné zaujímavých zmien. Snáď v nich mnoho z nás nájde aj hojnosť a prebytok.